COVID STRESS LESS

30-dniowy program online
redukcji stresu i trudności emocjonalnych
związanych z pandemią i jej konsekwencjami

Dowiedz się więcej

O badaniu

Jeżeli cierpisz na stres, niepokój i inne emocjonalne problemy w związku z pandemią COVID-19, zapraszamy do wzięcia udziału w badaniu naukowym. Jego celem jest ocena skuteczności miesięcznego treningu psychologicznego online zaprojektowanego, aby pomóc osobom potrzebującym w rozwinięciu umiejętności lepszego radzenia sobie z emocjami związanymi z COVID.

Badanie jest inicjatywą zespołu naukowców z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem dr hab Pawła Holasa i ma charakter poufny. Wyniki badania będą analizowane wyłącznie zbiorowo i mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów badawczych.

Badanie będzie obejmować trzy etapy:

  1. Wypełnienie ankiety z kwestionariuszami (ok. 40 min.). Etap ten jest podzielony na dwie części, wpierw ankieta skriningowa celem kwalifikacji do badania, a następnie tuż przed etapem nr 2 dokończenie reszty kwestionariuszy.
  2. Osoby, które zostaną zakwalifikowane, otrzymają możliwość (po losowym przydziale do grupy), od następnego dnia lub w wypadku grupy kontrolnej (oczekujących na interwencję), po upływie 1 miesiąca do wzięcia udziału w:
    • Darmowej 4-tygodniowej interwencji online opartej na uważności lub
    • Darmowym 4-tygodniowym relaksacyjnym treningu online
  3. Zaraz po jego ukończeniu oraz po okresie 1 miesiąca od ukończenia programu poprosimy o ponowne wypełnienie kwestionariuszy.

O treningu uważności

Trening uważności prowadzony w ramach projektu CovidStressLess jest zmodyfikowaną wersją umocowanej w wynikach badań Terapii Poznawczej Opartej na Uważności (Mindfulness-based Cognitive Therapy, MBCT). Podczas treningu uczymy się umiejętności związanych z uważnością istotnych dla utrzymywania równowagi psychicznej, dobrego samopoczucia i regulacji emocji, w tym umiejętności utrzymywania akceptującej świadomości wobec tego co się doświadcza z chwili na chwilę. Uczymy się nowych sposobów reagowania, zmiany niekorzystnych schematów myślowych, zauważania czynników wywołujących zmiany nastroju oraz modyfikowania reakcji na nie. Celem jest rozwijanie uważności jest nauka lepszego panowania nad umysłem i emocjami i w rezultacie większy spokój i zrównoważenie. Ich rozwijanie wymaga pewnej cierpliwości i wytrwałości.

O treningu relaksacji

Trening relaksacji prowadzony w ramach projektu CovidStressLess jest zmodyfikowaną wersją treningu relaksacji progresywnej Jacobsona, zwanej również progresywną terapią relaksacyjną (progressive muscle relaxation therapy., PMR), treningu relaksacyjnego opartego na dowodach naukowych. Podczas treningu uczymy się sekwencji napinania i rozluźniania różnych grup mięśniowych. Wywoływanie napięcia mięśniowego umożliwia nauczenie się rozluźniania go, a w rezultacie uzyskanie odprężenia. Metoda ta pomaga w szczególności w radzeniu sobie z napięciem psychicznym i niepokojem. Celem programu PMR jest nauczenie się szybkiej, skutecznej i dostępnej w każdych warunkach metody radzenia sobie ze stresem. Opanowanie tej metody wymaga pewnej cierpliwości i wytrwałości.

FAQ

Dla kogo jest przeznaczony ten trening?

Program CovidStressLess przeznaczony jest dla osób doświadczających stresu i/lub trudności emocjonalnych związanych z pandemią COVID-19 i jej konsekwencjami (np. problemy finansowe, napięcia w relacjach). Jeśli w związku z pandemią odczuwasz niepokój, napięcie, zauważasz u siebie elementy obniżonego nastroju, problemy z koncentracją, dostosowaniem się do nowej sytuacji lub inne objawy, ten program może być dla Ciebie.

Dla kogo nie jest przeznaczony ten trening?

Program nie jest przeznaczony dla osób, które są w trakcie poważnego kryzysu psychicznego. Jeśli doświadczasz poważnych objawów psychiatrycznych, skonsultuj się ze specjalistą. Pamiętaj, że udział w treningu może pomóc w zmniejszeniu objawów i poprawie samopoczucia, ale nie zastępuje pełnowymiarowego leczenia psychiatrycznego, zwłaszcza w przypadku nasilonych problemów.

Jak należy się przygotować do treningu?

Aby w pełni skorzystać z przygotowanego programu, potrzebne jest zaangażowanie - najlepiej codzienne wykonywanie 15-40 minutowych ćwiczeń. Warto wygospodarować sobie niezbędny czas o stałej porze, dzięki czemu łatwiej będzie wytrwać i uzyskać dobre efekty. Dobrze jest również zadbać o znalezienie odpowiedniego miejsca do ćwiczeń, tak żeby w miarę możliwości nic nie przeszkadzało w tym czasie. Treningi prowadzone są za pośrednictwem platformy internetowej, dlatego niezbędny jest dostęp do komputera/smartfona i połączenie z internetem.

Kto prowadzi trening?

Treningi prowadzi dr hab. n med. Paweł Holas - lekarz psychiatra, psychoterapeuta i superwizor terapii poznawczo-behawioralnej (CBT), wykładowca akademicki, nauczyciel terapii opartych na uważności (MBSR, MBCT, MSC) oraz doświadczony praktyk pracy metodą relaksacji progresywnej. Uczeń Jona Kabat-Zinna (twórcy MBSR), współpracuje z Oxford Mindfulness Centre prowadząc szkolenia i treningi MBCT, adoptował skrócony trening relaksacji progresywnej Jacobsona w wersji Bernstein, Borkovec, & Hazlett-Stevens (2000) do polskich warunków.

Dlaczego warto się zapisać?

Co najmniej z dwóch powodów. Dzięki udziałowi w programie badawczym CovidStressLess wesprzesz rozwój naukowy dotyczący problemów emocjonalnych i stresu związanego z pandemią taka jak Covid-19 i tego jak skutecznie sobie z nimi radzić. Dzięki udziałowi w nim masz szansę pomóc sobie w radzeniu z emocjonalnymi problemami związanymi z Covid-19, poznasz i potencjalnie wyrobisz w sobie umiejętności radzenia sobie ze stresem mogącymi ci dalej służyć w życiu. Twój udział w programie przyczyni się do rozwoju wiedzy na temat tych programów oraz pomoże nam udoskonalić je w przyszłości.

Zespół badaczy

Zdjęcie

Dr hab. n. med. Paweł Holas

Wydział Psychologii UW

Fundacja Rozwoju Mindfulness

Zdjęcie

Jan Wardęszkiewicz

Wydział Psychologii UW

Zdjęcie

Zuzanna Jopkiewicz

Wydział Psychologii UW

Zdjęcie

Małgorzata Grochowska

Wydział Psychologii UW